U heeft een verzekering, maar bent u wel verzekerd?
Goede preventie verkleint de kans op schade en voorkomt financiële problemen. Download nu > 25 preventietips en voorkom dat u na schade geen uitkering krijgt!

Page content

article content

Meld leegstand aan uw verzekeraar

U heeft een bedrijfspand of winkelpand in bezit. Dat pand heeft u verhuurd of u exploiteert het zelf. Op basis daarvan ben u een verzekeringsovereenkomst aangegaan, doordat u een opstalverzekering voor uw bedrijfspand heeft afgesloten. De verzekeraar heeft deze overeenkomst geaccepteerd op basis van de kennis die zij van uw bedrijfspand heeft, bij aangaan van de verzekeringsovereenkomst. U heeft immers alle informatie verstrekt die een verzekeraar nodig heeft om de overeenkomst te sluiten. Tijdens de looptijd van een verzekeringsovereenkomst gebeurt natuurlijk wel het één en ander met en in uw pand. Er komt een andere huurder of u stopt met uw activiteiten; het pand komt leeg; u verbouwt het pand; etc etc. Allemaal zaken die van invloed (kunnen) zijn op de overeenkomst die u met de verzekeraar heeft afgesloten via de opstalverzekering.

Brand! In een leegstaand winkelpand

Op NU.nl lazen we over een brand die zou zijn ontstaan in een leegstaand winkelpand. Schrikken natuurlijk. Zou de eigenaar van het pand de leegstand (tijdig) aan de verzekeraar of tussenpersoon hebben gemeld? Zou de verzekeraar de leegstand risico technisch hebben geaccepteerd via een aantekening op de polis of in clausules die bij de polis horen? Het is voor de eigenaar van het winkelpand wel te hopen. Immers, hij/zij moet er niet aan denken dat de verzekeraar dit niet zou hebben geaccepteerd en de verzekeraar dus beslist om geen (of een lagere) uitkering te verstrekken.

Note: wij verzekeren dit pand niet en kennen de betreffende verzekeraar niet. Het gaat om met dit voorbeeld u te laten zien dat u belangrijke zaken/ wijzigingen in of aan uw pand direct aan ons moet melden. Zodat wij met uw verzekeraar kunnen overleggen over de invloed daarvan op uw opstalverzekering.

Gebruik bestemming van pand verandert

Risicowijziging

Waar het hier om draait is een zwaar artikel dat verzekeraars hebben opgenomen in de voorwaarden die bij de opstalverzekering van uw bedrijfspand horen: risicowijziging.

Eenvoudig gezegd: alle zaken in en rondom uw bedrijfspand of winkelpand die van invloed zijn op uw verzekeringsovereenkomst, moet u direct melden aan de verzekeraar, tussenpersoon/ bemiddelaar. Of als u uw bedrijfspand via ons verzekert, aan ons. Wij melden zaken die van invloed zijn op uw verzekering direct aan de verzekeraar en overleggen vervolgens over uw situatie en de invloed daarvan op de verzekeringsovereenkomst. Verzekeraars kunnen doen een aantal dingen doen:

  1. Het verzekeringscontract ongewijzigd voortzetten. Dit als het risico niet wijzigt volgens de verzekeraar
  2. Aanpassen van voorwaarden. De verzekeringsovereenkomst wijzigen d.m.v. een andere dekking (bijvoorbeeld alleen dekking voor schade door brand) of het opnemen van nieuwe, zwaardere clausules.
  3. Maar ook de verzekeringsovereenkomst opzeggen als zij het risico te zwaar vindt geworden om de verzekeringsovereenkomst nog te handhaven.

Wat als u wijzigingen niet meldt?

Het niet melden van wijzigingen is zeer onverstandig. Stel het gebruik van uw bedrijfspand is zo veranderd dat de verzekeraar uw pand aantoonbaar niet zou verzekeren, mag zij een uitkering verlagen of zelfs weigeren als er schade optreedt. Dat wilt u niet, want in het ergste geval ontvangt u niets, terwijl u wel met een afgebrand bedrijfspand zit. Wie gaat het opruimen van alle puin dan betalen? Wie gaat de kosten van herbouwen betalen?

In eerdere artikelen schreven wij hier al over:

Verzekeringsvoorwaarden

Nu wilt u natuurlijk weten waar u in de verzekeringsvoorwaarden de onderbouwing hiervan kunt vinden? “Ctrl+F” (zoeken) op leegstand levert meestal niets op.
U moet het artikel van de voorwaarden lezen dat gaat over wijziging van het risico of het artikel dat gaat over welke mededelingen u aan de verzekeraar moet doen. Best lastige artikelen om te lezen, maar hier hebben verzekeraars precies beschreven welke wijzigingen u moet melden en wat de gevolgen zijn voor een eventuele uitkering. Als voorbeeld hierbij een link van de verzekeringsvoorwaarden van Amlin. Leest u het artikel maar eens door? Zie artikel 7 (lid 1 t/m 7.8.2, pagina 2 en 3).

Wilt u voor uw bedrijfspand weten wat uw opstalverzekeraar hierover schrijft en wilt u meer informatie omdat u bijvoorbeeld niet helemaal weet wat dat artikel voor u betekent? Neem contact met ons op en wij helpen u.

Comment Section

0 reacties op “Meld leegstand aan uw verzekeraar

Plaats een reactie


*


Beoordeling door klanten: 9,1/10 - 136 beoordelingen