U heeft een verzekering, maar bent u wel verzekerd?
Goede preventie verkleint de kans op schade en voorkomt financiële problemen. Download nu > 25 preventietips en voorkom dat u na schade geen uitkering krijgt!

Page content

Horeca verzekeringen

Waar moet u aan denken voor uw Horeca verzekeringen?

U bent druk, het hele jaar door. U heeft geen tijd en zin om voortdurend met uw horeca verzekeringen bezig te zijn, maar uw verzekeringen zijn wel heel belangrijk. Wij geven u hier enkele tips waar u op moet letten bij het afsluiten van horeca verzekeringen:

Welke verzekeringen heeft u als horeca ondernemer nodig?

  • Opstalhoreca verzekeringen
  • Huurdersbelang (verbeteringen/ verbouwingen die u als huurder heeft gedaan)
  • Inventaris/ goederen
  • Bedrijfsschade
  • Bedrijfsaansprakelijkheid
  • Overig als glas, geld, rechtsbijstand etc

 

Preventie-eisen als u uw horeca zaak verzekert

Verzekeraars stellen eisen aan het preventieniveau van horeca-onderneming. Deze eisen liggen vast in de polisvoorwaarden (clausules) van uw verzekeringspolis. Hieronder noemen wij u de belangrijkste:

Diefstalbeperkende eisen:

  • Heeft u een alarm met doormelding naar de Particuliere Alarmcentrale? Vaak is dit een eis van de verzekeraar; daarnaast kan dit premievoordeel opleveren
  • Wat voor hang & sluitwerk heeft u op de ramen en deuren? Meestal eisen verzekeraars SKG**R. Veel horecagelegenheden hebben niet (overal) het juiste hang & sluitwerk. Dit kan na inbraak vervelende discussies opleveren

Brandbeperkende eisen:

    • Heeft u voldoende blusmiddelen? Bevatten deze een sticker met een keuringsdatum? Als u een onderhoudscontract heeft afgesloten met een erkend installateur hoeft u daar niet meer over te denken en worden uw blusmiddelen regelmatig gecontroleerd.
    • Heeft u een brandmeldinstallatie met doormelding naar de Particuliere Alarmcentrale? Verzekeraars kunnen deze eisen, met name voor de grotere horecagelegenheden (zalencentra etc)
    • Is de elektrische installatie gekeurd conform normen NEN 1010 en NEN 3140 en heeft u hier een certificaat van? Na brand is het van belang dat u het certificaat kunt overleggen aan de verzekeraar

Note!

  • Heeft u een pand in eigendom, dan moet u als eigenaar zorgen voor periodieke inspectie van de elektrische installatie
  • Huurt u het pand, dan moet de eigenaar er op toe zien dat de elektrische installatie periodiek gekeurd wordt. Veel eigenaren weten dit niet, dus wijs hem er dan op. In de huurovereenkomst kan opgenomen zijn dat u als huurder de elektrische installatie moet laten keuren. Kijk uw huurovereenkomst hierop na. Want u moet er niet aan denken wat er gebeurt als de elektrische installatie niet op tijd gekeurd is en er breekt brand uit in de meterkast.

Personeelsveiligheid:

  • Zowel de Arbowet als de verzekeraar stellen eisen aan de werkomstandigheden van personeel in uw horecabedrijf
  • Heeft u een RIE uitgevoerd en uw personeel geïnformeerd over de risico’s die zij lopen. In het kader van werkgeversaansprakelijkheid is het van belang dat u hier voldoende aandacht aan besteedt
  • Zorg verder dat de keukeninrichting op orde is

Note!
In veel gevallen is een gratis inspectie onderdeel van onze dienstverlening. Deze inspectie wordt uitgevoerd door een onafhankelijke partij. Na inspectie ontvangt u het preventierapport. Dit rapport bevat een overzicht met de preventie-eisen die verzekeraars stellen en de mate waarin u hier aan voldoet. Heel overzichtelijk allemaal. Tijdens de inspectie wordt tevens de herbouwwaarde vastgesteld; deze biedt u tevens een garantie tegen onderverzekering.

Een horecaverzekering afsluiten?

Dat kan gemakkelijk online, zonder een lang papieren aanvraagtraject. Bereken zelf de premie en sluit direct uw verzekering af.

    Beoordeling door klanten: 9,1/10 - 136 beoordelingen